Menu

"Wykonawco, którą wybierasz na test?". W rolach głównych - gładź i… kobiety

Realizacja – 2016 rok. Powodem była kontrowersyjna reklama gładzi marki Śnieżka Acryl-Putz.

Realizacja – 2016 rok.


Powód– reklama gładzi marki Śnieżka Acryl-Putz.


Efekt – reklama zniknęła ze strony. Zastąpiono ją bardziej odpowiednią grafiką przedstawiającą produkty firmy.


Zastosowane środki– skargi konsumenckie.

"Wykonawco, którą wybierasz na test?" - takim hasłem została opatrzona reklama gładzi marki Śnieżka Acryl-Putz. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że na plakacie oprócz gładzi widniały także trzy kobiety.

Wystosowano kilkaset skarg konsumenckich. Pojawiły się w nich m.in. opinie, że reklama "sugeruje, że testować można kobiety", "promuje wizję kobiety jako obiektu seksualnego, czegoś na sprzedaż", "nie ma merytorycznego związku między kobietami a reklamowanym produktem".

Należy wyraźnie podkreślić, że zaledwie po dwóch dniach od rozpoczęcia akcji, reklama zniknęła ze strony kampanii promocyjnej. Zastąpiono ją bardziej odpowiednią grafiką przedstawiającą tylko reklamowane produkty. 

Firma wydała też oświadczenie przepraszając za wcześniejszy sposób reklamowania.

"W nawiązaniu do zastrzeżeń, jakie pojawiły się do kreacji graficznej w internetowej kampanii promocyjnej gładzi Acryl-Putz, pragniemy przeprosić wszystkich, którzy poczuli się dotknięci wyżej wspomnianą reklamą internetową. Jednocześnie dziękujemy za krytyczną ocenę niefortunnej kreacji graficznej wszystkim osobom i instytucjom, które stoją na straży najwyższych standardów etycznych. Standardy te są dla nas bardzo ważne" – napisano w oświadczeniu. Poinformowano też o decyzji o usunięciu dotychczasowych materiałów graficznych związanych z kampanią i zastąpieniu ich nową kreacją. 

Co ważne firma podjęła decyzję o weryfikacji w Spółce "wytycznych w zakresie dobrych praktyk rynkowych związanych z szeroko pojętą promocją, w tym szczególnie odnoszących się do kreacji graficznych".

"Wszystkie te kampanie, niezależnie od wcześniejszych weryfikacji, zostaną obecnie dodatkowo sprawdzone pod względem zgodności z wytycznymi opartymi na Kodeksie Etyki Reklamy" – napisano także w oświadczeniu.

Cały tekst oświadczenia znajdziesz tutaj.

Ponieważ wystosowano kilkaset skarg, to, mimo iż reklama została usunięta przez firmę, po kilku miesiącach wydano orzeczenie w jej sprawie.

Rada Reklamy uznała, że:

  • reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.
  • Zespół Orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie utrwalania negatywnych stereotypów poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet.
  • zdaniem Zespołu Orzekającego wykorzystanie w przedmiotowej reklamie wizerunku kobiecego ciała nie było uzasadnione rodzajem reklamowanych towarów.

Jednocześnie, Zespół Orzekający docenił działania reklamodawcy, który natychmiast po otrzymaniu skarg zmodyfikował przekaz reklamowy usuwając z reklamy wizerunki kobiet.

Z całą uchwałą można się zapoznać tutaj.


E-mail dodany!

Wystąpił błąd. Spróbuj ponownie później.

Zapisz się do newslettera!
Niepoprawny adres e-mail
Pole wymagane Zasady przetwarzania danych osobowych określa Polityka prywatności.
Nasze szkolenia

Naucz się rozmawiać z dziećmi na temat zagrożeń związanych z pornografią.

Zamów szkolenie