Menu

"To nie jest wasz tata…" - reklama wafelków

Realizacja – 2013 rok. Powodem była internetowa reklama wafelków Grześki.

Realizacja– 2013 rok.


Powód - Internetowa reklama wafelków Grześki.


Efekt– krytyczna opinia Rady Reklamy.


Zastosowane środki – Ponad 1200 skarg konsumenckich wysłanych do Rady Reklamy oraz ponad 2000 e-maili wysłanych do producenta.

Kobieta siedzi na sofie i je wafelka, a jej kilkuletnie córki wskakują obok na kolana ojca i ufnie tulą się do niego: "Pobaw się z nami, tato!" – mówią. W tym momencie kobieta rzuca obcesowo: "To nie jest wasz tata". Wywołuje to zdziwienie i ogromne zakłopotanie dziewczynek…

To nie fragment scenariusza jakiegoś filmu fabularnego. Tak w 2012 roku wyglądała emitowana w internecie reklama czekoladowych wafli Grześki.

Zaufanie pod znakiem zapytania

Internauci swoje opinie wyrażali w komentarzach. Pisali m.in: "To nieważne, czy to ojciec biologiczny dla tych dzieci… To był tata, a mama zburzyła obraz ojca w dzieciach…". Kolejny przykładowy komentarz brzmiał: "Przykra reklama. Nie widzę połączenia tej przykrej sytuacji z batonami...".

Podobne komentarze docierały również do STS. Naszym zdaniem, forma żartu zastosowanego w reklamie i sposób, w jaki pokazane były w niej stosunki w rodzinie godziło w obraz intymnych relacji, jakie powinny istnieć między rodzicem a dziećmi.

"Reklama stawia także pod znakiem zapytania zaufanie, jakim dzieci darzą rodziców. Według nas u dziecka reklama ta nie wywoływała śmiechu, a raczej zdziwienie oraz konsternację i niepokój, gdyż relacje w rodzinie były w niej przedstawione w wyjątkowo arogancki sposób. Uważamy również, że reklama mogła powodować u dzieci obawy, czy ich własny ojciec jest ich rzeczywistym rodzicem" – zaznaczaliśmy.

Sprawą zainteresowały się media. Przedstawiciel producenta tłumaczył, że reklama nie była skierowana do dzieci. Jednak, jak zaznaczyliśmy, jej odbiorcami w internecie jak najbardziej mogły być najmłodsi. M.in. na profilu facebookowym produktu, czy kanale YouTube, gdzie reklama cieszyła się dużą popularnością.

Do Rady Reklamy trafiło ponad 1200 skarg konsumenckich. Z kolei do producenta wafli, firmy Jutrzenka Colian Sp. z o.o. – ponad 2 tys. e-maili od osób, które chciały wyrazić swoją negatywną opinię.

Rada Reklamy uznała, że przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Uznano ją za obraźliwą i trywializującą więzy rodzinne.

Całość uchwały Rady Reklamy tutaj.

Klip: Archiwalny spot reklamowy “Mama” (wideo poniżej)


Media o naszej akcji:

www.wiadomosci.onet.pl

www.wyborcza.pl

E-mail dodany!

Wystąpił błąd. Spróbuj ponownie później.

Zapisz się do newslettera!
Niepoprawny adres e-mail
Pole wymagane Zasady przetwarzania danych osobowych określa Polityka prywatności.
Nasze szkolenia

Naucz się rozmawiać z dziećmi na temat zagrożeń związanych z pornografią.

Zamów szkolenie