Celem spotkania, które poprowadziła Izabela Karska z STS, było podniesienie kompetencji rodziców w kwestii bezpieczeństwa dzieci w internecie i ochrony przed pornografią. Warsztatowa formuła dawała uczestnikom szansę osobistego treningu na przykładowych sytuacjach. Ćwiczenia zostały połączone z prelekcją.
Konsekwencje, rozmowa, reguły…
Poruszone zostały m.in. tematy dotyczące specyfiki współczesnej pornografii, jej powszechnej dostępności, konsekwencji oraz wpływu na dzieci oraz młodzież. Zaprezentowane zostały również możliwości wykorzystania technologii do ochrony dzieci oraz zasady i reguły korzystania z urządzeń multimedialnych, które warto wprowadzić w domu.
Bardzo ważnym elementem było przygotowanie do rozmowy z dzieckiem o pornografii. Rodzice otrzymali praktyczne wskazówki i przykłady dotyczące tego, na co zwrócić uwagę podczas takiej rozmowy, a czego unikać. Izabela Karska podkreślała, że to nie powinien być temat tabu. – Bardzo często nie dopuszczamy do siebie myśli, że dzieci mogą oglądać pornografię. Wypieramy to. Tymczasem badania wyraźnie pokazują, że mamy do czynienia z realnym problemem – mówiła.
Zwróciła uwagę, że obecnie wystarczy zaledwie kilka kliknięć i dzieci bez problemu mogą oglądać treści pornograficzne, nawet te najbardziej brutalne. – Nie rozumieją ich, nie rozumieją emocji jakie wywołują – tłumaczyła Izabela Karska. Dodała, że kontakt z pornografią może prowadzić m.in. do patologicznego postrzegania tego, czym jest seks. – W uproszczeniu dziecko widzi to następująco: "tak to robią dorośli, tak to wygląda, więc tak to będę robić w przyszłości" – mówiła wymieniając także bardzo wiele innych konsekwencji kontaktu dzieci i młodzieży z takimi treściami.
Rodzice mogli też wziąć udział w ćwiczeniach. Każda grupa miała za zadanie przygotować przykładową rozmowę z dzieckiem, dotyczącą konkretnej sytuacji np. takiej, gdy rodzic wchodzi do pokoju i widzi, że syn lub córka ogląda film pornograficzny.
Ocena warsztatów
Warsztaty spotkały się z ogromnym zainteresowaniem rodziców. Mieli oni bardzo dużo pytań i podkreślali, że takie prelekcje i dyskusje są bardzo potrzebne. Spotkanie było też okazją do podzielenia się własnymi doświadczeniami na temat niekiedy trudnych rozmów oraz reakcji na sytuację, gdy dziecko zetknęło się z treściami pornograficznymi intencjonalnie, albo gdy zostały mu one pokazane np. na smartfonie przez rówieśników.
Uczestnicy wypełnili ankietę ewaluacyjną WCIES. Ocena była wysoka – 4, 87 pkt. Oto niektóre z opinii: "treść warsztatów bardzo dobra, bardzo dobra prowadząca", "ciekawe treści, konkretne argumenty", "pomocne, przydatne wskazówki", "bardzo ciekawy merytorycznie warsztat", "pojawiły się aspekty, o których nie mieliśmy chyba wyobrażenia. Dużo konkretnych sposobów rozwiązywania trudnych tematów", "konfrontacja z uczestnikami i ich sposobami myślenia w pracy warsztatowej dot. rozmawiania z dziećmi o pornografii – inspirująca".