Menu

Reklamy napoju Black. Kontrowersyjne plakaty

Realizacja - 2012 rok. Powodem były plakaty wykorzystane w kampanii napoju energetycznego Black.

Realizacja - 2012 rok.


Powód – plakaty w kampanii napoju energetycznego Black.


Efekt – opinia Rady Rada Reklamy uznająca za zasadne skargi konsumentów. Reklamy zostały częściowo zasłonięte.


Zastosowane środki - ponad 1600 skarg konsumenckich.

Wielkoformatowe plakaty przedstawiające skąpo ubrane kobiety w erotycznych pozach. Jeden opatrzony był hasłem: "Bądź grzeszny", drugi - "Sprawdź jak działa". Tak wyglądała ogólnopolska kampania napoju energetycznego Black.

Reklamy te zawierały, naszym zdaniem, treści seksualizujące i uprzedmiotawiające wizerunek kobiet. Dodatkowo zwróciliśmy uwagę, że na odbiór tego przekazu narażone były dzieci. Rozpoczęliśmy akcję konsumencką. W sumie konsumenci skierowali w tej sprawie ponad 1600 skarg.

Jakie podnoszono argumenty?

"Odbiorcami reklamy są dzieci, ponieważ jest to reklama zewnętrzna, usytuowana w dodatku blisko szkoły (Al. Niepodległości). Reklama (…) pokazuje kobiety w gotowości do uprawiania seksu, w domyśle z mężczyzną, który kupi reklamowany produkt. Umieszczenie reklamy w przestrzeni publicznej z tak mocnym zabarwieniem erotycznym jest sprzeczne z dobrymi obyczajami. Reklama jest przykładem uprzedmiotowienia wizerunku kobiety, a równocześnie nie ma związku z reklamowanym produktem" – to fragment jednej ze skarg.

Zwrócono też uwagę na fakt iż w ramach kampanii w postaci billboardów napój miał być też reklamowany w dwóch erotycznych czasopismach — Playboyu oraz CKM, co "wyraźnie pokazuje, jaki charakter ma kampania reklamowa".

Argumentowano także, że reklama przekracza kolejne granice: "Coraz częściej można spotkać w miejscach publicznych billboardy przedstawiające półnagą kobietę, znajdującą się w pozycji wyraźnie i jednoznacznie zachęcającej do uprawiania z nią seksu. Reklamy tego typu są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Utrwalają również przekonanie, że ludzkie ciało jest na sprzedaż".

"Wdzięczny przedmiot ludzkiej kreacji na polu artystycznym"

Na co z kolei zwracał uwagę skarżony czyli producent - firma FoodCare Sp. z o.o? Jej przedstawiciele w reklamie nie widzieli niczego niestosownego. Podkreślali, że "od narodzin cywilizacji erotyka jest wdzięcznym przedmiotem ludzkiej kreacji na polu artystycznym. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat utorowała sobie drogę do świata reklamy i - co najważniejsze - do konsumenta. Weszła wręcz do kanonu reklamy, stając się niemal wszechobecna, zwłaszcza w przekazach telewizyjnych…".

"Dyskryminuje kobiety"

Rada reklamy podzieliła jednak opinię skarżących i uznała, że reklama narusza dobre obyczaje. Według ekspertów, eksponowanie w reklamie, skąpo ubranej kobiety leżącej na łóżku i opatrzonej hasłem "Sprawdź jak działa" lub "Bądź grzeszny", dyskryminuje kobiety poprzez ich przedmiotowe traktowanie, a umieszczenie reklam w miejscu powszechnie dostępnym, także dla dzieci, nie było zgodne z zasadami odpowiedzialności społecznej.

Zespół Orzekający zwrócił też uwagę na fakt, że na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, nie godzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy. 

Klip, który towarzyszył akcji wyświetliło na YouTubie prawie 11,5 tys. internautów. Można go obejrzeć tutaj.

"Weź łyk, a będzie afera"

Po zaledwie kilku miesiącach producent wystąpił z nową reklamą. Bohaterem telewizyjnych spotów był Mike Tyson – bokser znany z agresji i stosowania przemocy. W jednej z reklam Tyson mówił, że wypicie napoju automatycznie prowadzi do "afery" ("Weź łyk, a będzie afera"), a słowom tym towarzyszyło zachowanie sugerujące agresję.

Podkreślaliśmy, że z promowanym wizerunkiem produktu łączyła się agresja i przemoc. Uznaliśmy również, że reklama zawierała treści seksualizujące wizerunek kobiet, które były pokazane wyłącznie jako wielbiące Tysona "maskotki". Jedna z reklam sugerowała wręcz, że Tyson odjeżdżając z miejsca spotkania z innym bohaterem reklamy, niejako daje mu w prezencie jedną z kobiet.

Dodatkowo, reklamy emitowane były w ogólnie dostępnych kanałach TV i w czasie, w którym są one masowo oglądane także przez dzieci i młodzież (okolice transmisji EURO2012)

Pod wpływem skarg konsumenckich wysłanych do Rady Reklamy, uznała ona, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy, jeśli jest emitowana przed godziną 20.00 i zaleciła, aby spoty były emitowane po tej właśnie godzinie. Zalecenie to dotyczyło emisji we wszystkich kanałach telewizyjnych, w tym tematycznych. Zobacz uchwałę.


E-mail dodany!

Wystąpił błąd. Spróbuj ponownie później.

Zapisz się do newslettera!
Niepoprawny adres e-mail
Pole wymagane Zasady przetwarzania danych osobowych określa Polityka prywatności.
Nasze szkolenia

Naucz się rozmawiać z dziećmi na temat zagrożeń związanych z pornografią.

Zamów szkolenie