Realizacja- lipiec/sierpień 2020 roku.
Powód - niestosowna reklama przy wejściu do klubu w Warszawie.
Efekt - zaprzestanie emisji reklamy.
Zastosowane środki – interwencja w Urzędzie Dzielnicy Wola.
Informację o reklamie otrzymaliśmy od jednego z naszych sympatyków. Była ona emitowana przy wejściu do klubu Playhouse Strip Club w postaci filmu. Na ekranie widać było półnagie tancerki ubrane w stringi, wykonujące taniec na rurze. Widać było również nalewany do kieliszków alkohol.
Budynek w którym mieści się klub, należy do zasobów komunalnych miasta Warszawa (Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola). Poprosiliśmy o pilną interwencję i niezwłoczne wezwanie właścicieli klubu do zaprzestania emisji reklamy.
Podkreśliliśmy, że klub jest miejscem wyłącznie dla osób dorosłych i wyłącznie do osób dorosłych skierowana jest jego oferta. W naszej opinii tego typu reklama – zgodnie z przepisami – powinna zostać uznana za reklamę skierowaną również do dzieci, gdyż emitowana jest w miejscu, do którego mają one swobodny dostęp. Budynek znajduje się w ścisłym centrum miasta, w pobliżu szkół, sklepów i innych miejsc, z których korzystają małoletni.
Jak napisaliśmy "reklama stoi w rażącej sprzeczności m.in. z przepisami Kodeksu Etyki Reklamy, w tym z Art. 2, gdyż nie jest ona prowadzona "zgodnie z dobrymi obyczajami" oraz "w poczuciu odpowiedzialności społecznej". Zgodnie z Art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy: "Reklamy, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej”".
Z Urzędu Miasta otrzymaliśmy odpowiedź, iż budynek w którym mieści się klub nie stanowi wyłącznej własności miasta stołecznego Warszawy. Ma ono w nim jedynie mniejszościowy udziały, a "lokal w którego witrynie wyświetlana jest reklama, nie należy do m.st. Warszawy, jest przedmiotem odrębnej własności". Formalne wezwanie właściciela do zaprzestanie emisji reklamy nie było więc możliwe.
Jednak jak podkreślono, niezależnie od tego, że sytuacja wygląda właśnie tak, a nie inaczej, Urząd Dzielnicy Wola podjął z właścicielem klubu rozmowy na temat zaprzestania emisji reklamy.
Bardzo dziękujemy za to zaangażowanie.
O efektach tych rozmów zostaliśmy powiadomieni bardzo szybko. Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola poinformował nas, że najemca złożył pisemne oświadczenie, w którym zawiadamiał, że zaprzestał emisji rzeczonej reklamy. Ponadto oświadczył, że w witrynie przedmiotowego lokalu w przyszłości nie będą emitowane żadne treści, które łamią dobre obyczaje lub wynikają z braku poczucia odpowiedzialności społecznej za dzieci i młodzież.