Realizacja - 2014 rok.
Powód - zdjęcia dziewczynek w wyzywających pozach na opakowaniach rajstop dla dzieci.
Efekt:- usunięcie zdjęć ze strony internetowej firmy, opinia Rady Reklamy.
Zastosowane środki - ponad 600 skarg konsumenckich.
Małe modelki w stylizacjach bardziej pasujących do klubu nocnego, w wyzywających pozach oraz w makijażu, fryzurach i ubraniach absolutnie nieadekwatnych do wieku – takie zdjęcia znalazły się w 2014 roku na opakowaniach rajstop dziecięcych z kolekcji "El baby" firmy Ballerina - producenta rajstop damskich i dziecięcych oraz pończoch i bielizny damskiej.
Nie mogliśmy pozostać obojętni. Błyskawicznie zmobilizowaliśmy naszych sympatyków do akcji konsumenckiej. Wysłanych zostało ponad 600 skarg.
Seksualizacja dziecka
Nie mieliśmy wątpliwości, że tego typu praktyki są ewidentnym przykładem zjawiska seksualizacji dziecka. Dodatkowym problemem była, naszym zdaniem, kwestia społecznego "oswajania" pedofilii. Przekonywaliśmy, że zgoda na takie obrazy w przestrzeni publicznej to przykładanie ręki do traktowania małych dziewczynek jako obiekty seksualne.
Pierwszym sukcesem było usunięcie zdjęć opakowań dziecięcych rajstop ze strony producenta. - Szybka reakcja pokazuje, że presja konsumentów przynosi oczekiwane rezultaty - komentował Lesław Sierocki, ówczesny dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Twoja Sprawa.
Z kolei Rada Reklamy uznała, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy. Stwierdzono, że wykorzystuje wizerunek dzieci w sposób niezgodny z normami obyczajowymi, że dzieci przedstawione są jak dorośli i nadane zostały im cechy seksualne. Komisja wzięła pod uwagę fakt, że reklama nie jest bezpośrednio skierowana do dzieci, ale ze względu na jej formę oraz miejsce i sposób prezentowania, dzieci i młodzież mogą być jej odbiorcami. Uznano, że taki przekaz "może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży".
Cała treść orzeczenia tutaj.